Suplementacja witaminą D3 – co mówi nauka?

Suplementacja witaminą D3 – co mówi nauka?

 ☀️ Mój sekret nieustannej ENERGII? Witamina D3. Jak ją suplementować?☀️

Podobno człowiek zły i smutny, gdy mu… ciemno! 🌃 Najprawdziwsza prawda. 🌩 A zły i smutny, bo gdy nie ma słońca, nie ma również wystarczającej ilości witaminy D, którą nasz organizm potrafi sam wytwarzać podczas EKSPOZYCJI NA SŁOŃCE.🌞

Niestety w naszej szerokości geograficznej, gdzie pogoda nas nie rozpieszcza, bardzo często cierpimy na NIEDOBORY witaminy D. Najnowsze badania wykazały, że położenie geograficzne Polski w dużym stopniu WYKLUCZA możliwość efektywnej fotosyntezy witaminy D nawet w miesiącach letnich [1,2]

DEFICYT WITAMINY D, to m.in:

⛔️ ciągle zmęczenie,
⛔️ zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę,
⛔️ częste infekcje,
⛔️ zmiany nastroju,
⛔️ problemy ze snem.
⛔️ zwiększone ryzyko chorób (w tym nowotworowych i autoimmunologicznych, m.in. Hashimoto) [3,4]

Jeśli obserwujesz u siebie takie objawy, zacznij DZIAŁAĆ!
Sprawdź swój poziom witaminy D3. Takie badanie wykonuje się laboratoryjnie poprzez określenie jej poziomu we krwi.

25(OH)D3 -> cena oznaczenia może się wahać od 30zł do nawet 100zł w zależności od laboratorium (dlatego warto zawsze wcześniej zadzwonić i zapytać o koszt)

SUPLEMENTACJA
O jakich dawkach mówi się za granicą? [5] ☀️ przy poziomie poniżej 10 ng/ml – dawka 15.000 j.m. /dobę
☀️ przy poziomie 10-20 ng/ml – dawka 12.500 j.m. /dobę
☀️ przy poziomie 20-30 ng/ml – dawka 10.000 j.m. /dobę
☀️ przy poziomie 30-40 ng/ml – dawka 7.500 j.m. / dobę
☀️ przy poziomie 41-50 ng/ml – dawka 5.000 j.m. /dobę

Według polskiego źródła w terapii SPERSONALIZOWANEJ u osób dorosłych można rozważyć wykorzystanie wzoru, który pozwala na obliczenie całkowitej dawki suplementacji witaminy D3. WZÓR:
Całkowita dawka terapii (IU) = 40 x (75 – stężenie 25(OH)D nmol/l w surowicy pacjenta) x masa ciała (kg). Obliczoną w ten sposób dawkę należy podzielić na dawki codzienne lub tygodniowe, rozkładając leczenie na 2-3 miesiące. [2]

Warto podkreślić, że dawka jednorazowa NIGDY nie powinna być większa niż 60 000 IU (9,10). Natomiast za dawkę TOKSYCZNĄ uważa się przyjmowanie > 30 000 IU witaminy D dziennie, przez dłużej niż 3 miesiące. Zagrożenie hiperkalcemią obserwowano przy stężeniu 25(OH)D w surowicy > 200 ng/ml. [2]. Za dawkę BEZPIECZNĄ według najnowszych standardów uznaje się 4000 IU/dobę [11].👌

⛔ UWAGA⛔ Nie zalecam przyjmowania bardzo wysokich dawek witaminy D3 na własną rękę. Suplementację ZAWSZE poprzedź zrobieniem badania i wizytą u specjalisty. Specjalisty, który suplementację dostosuje pod Twój stan zdrowia oraz zleci kolejne badania w celu regularnego monitorowania efektów suplementacji.

PRODUKTY O DUŻEJ ZAWARTOŚCI WITAMINY D
Co jeszcze można zrobić? Zaszaleć w kuchni i spożywać produkty bogate w witaminę D. Będą to m.in.
☀️ tłuste ryby
☀️ jajka
☀️ wątroba
☀️ sery dojrzewające
☀️ dobrej jakości oleje

Warto zadbać o podaż tych produktów w swojej diecie. Należy jednak pamiętać, że samymi produktami bogatymi w witaminę D3 nie będziemy w stanie w pełni pokryć zapotrzebowania. Chyba, że damy radę zjeść kilka kilogramów żółtego sera czy ponad 50 jaj dziennie. 😉

EKSPOZYCJA NA SŁOŃCE
Suplementacja nigdy nie powinna wykluczać tego co dała nam matka natura! Korzystajmy ze słońca, które mamy! 🙂 Jaka ekspozycja będzie najbardziej korzystna, jeśli chodzi o syntezę witaminy D3?
☀️ Ekspozycja na słońce w godzinach od 10.00 do 14.00 (!) bez stosowania filtrów ochronnych przez 15 minut dziennie (!) przy odsłonięciu 18% powierzchni ciała (odsłonięte ręce i częściowo nogi)  [6-8] ☀️

Właśnie poznaliście mój sekret wysokiego poziomu ENERGII 🙂 Ekspozycja na słońce, odpowiednia dieta i suplementacja dobrana pod wyniki badań. Badajcie się, udajcie do lekarza i zażegnajcie raz na zawsze ospałość i BRAK ENERGII!

BIBLIOGRAFIA

1. Krzyścin JW, Jarosławski J, Sobolewski PS: A mathematical model for seasonal variability of vitamin D due to solar radiation. J Photochem Photobiol B 2011; 105(1): 106-12.
2. Płudowski, P., Kryśkiewicz, E., & Karczmarewicz, E. (2012). Zasady suplementacji i standardy oceny zaopatrzenia organizmu w witaminę D w świetle jej działania plejotropowego. Post Nauk Med, 3, 265-272.
3. Kuryłowicz, A., Bednarczuk, T., & Nauman, J. (2007). Wpływ niedoboru witaminy D na rozwój nowotworów i chorób autoimmunologicznych. Endokrynologia Polska, 58(2), 140-139.
4. Holick, M. F., & Chen, T. C. (2008). Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences. The American journal of clinical nutrition, 87(4), 1080S-1086S.
5. Sarfraz Zaidi, MD. (2012). Power of Vitamin D.
6. Prophylaxis of vitamin D deficiency – Polish recommendations 2009. Pol Merkur Lekarski 2010; 28(164): 130-3.
7. Prophylaxis of vitamin D deficiency – Polish recommendation 2009, Ginekol Pol 2010; 81(2): 149-53.
8. Marcinowska-Suchowierska E, Walicka M, Tałałaj M et al.: Suplementacja witaminy D u ludzi dorosłych. Standardy Medycz- ne 2010; 7: 749-756.
9. Souberbielle J-C, Body J-J, Lappe JM et al.: Vitamin D and mus- culoskeletal health, cardiovascular disease, autoimmunity and cancer: recommendations for clinical practice. Autoimmunity Review 2010; 9: 709-715.
10. Holick MF, Binkley NC, Bishoff-Ferrari HA et al.: Evaluation, treatment and prevention of vitamin D deficiency: an endocrine
11. Ross, A. C., Manson, J. E., Abrams, S. A., Aloia, J. F., Brannon, P. M., Clinton, S. K., … & Kovacs, C. S. (2011). The 2011 report on dietary reference intakes for calcium and vitamin D from the Institute of Medicine: what clinicians need to know. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 96(1), 53-58

baza trenerów