10 skutecznych sposob贸w w walce z podjadaniem

10 skutecznych sposob贸w w walce z podjadaniem

Masz problem z PODJADANIEM? 馃様
Odnosisz wra偶enie, 偶e spo偶ywasz zbyt du偶e porcje??馃様
Przygotowa艂am dla Ciebie 馃敓 prostych rad, kt贸re pozwol膮 Ci pozby膰 si臋 tego problemu 馃挭

Sama wiem jak to jest…
Bardzo 艂atwo przesadza膰 z wielko艣ci膮 spo偶ywanych porcji.
A z pozoru niewinne podjadanie, dojadanie, dok艂adki, zachcianki, zajadanie stresu to w podliczeniu ca艂e MN脫STWO dodatkowych, ‘nieplanowanych’ kalorii.

Oto 馃敓 banalnie prostych rad, kt贸re pomog艂y mi oraz wielu moim pacjentom RAZ NA ZAWSZE po偶egna膰 si臋 z wy偶ej wymienionymi problemami.

聽Czy po zjedzeniu posi艂ku nadal czujesz g艂贸d?
Pow贸d? Zbyt szybkie jedzenie. Bez nale偶ytej uwagi. My艣lami jeste艣 zupe艂nie gdzie艣 indziej. M贸zg nie zd膮偶y zarejestrowa膰 spo偶ytych w p臋dzie kalorii.
Rada? Zastosuj zasad臋 MINDFULL EATING. Jest to koncepcja 艣wiadomego podej艣cia do jedzenia, kt贸r膮 uwielbiam! Celebruj posi艂ek. Swoimi wszystkimi zmys艂ami. Zastan贸w si臋 jak Tw贸j posi艂ek smakuje. Jak wygl膮da. Jak pachnie. Nie my艣l teraz o pracy, o obowi膮zkach… Przez chwil臋 SKONCENTRUJ swoje my艣li tylko na posi艂ku. Odskocznia od ci膮g艂ego p臋du dobrze Ci zrobi;) Prze偶uwaj POWOLI. Najpierw b臋dzie to dla Ciebie troch臋 sztuczne. Z czasem jednak przyzwyczaisz si臋 i szybko zaczniesz odczuwa膰 satysfakcj臋 oraz syto艣膰 po ka偶dym spo偶ytym posi艂ku!

聽G艂贸d? A mo偶e zwyk艂a zachcianka? Czy umiesz je rozr贸偶ni膰? Bardzo wa偶na zasada! NIE JEDZ Z NUD脫W. Zastan贸w si臋 najpierw czy aby na pewno jeste艣 g艂odny/a. Ja wtedy zadaj臋 sobie pytanie czy… zjad艂abym marchewk臋 馃槄 Je艣li odpowied藕 brzmi NIE to wiem, 偶e to nie g艂贸d, a tylko zachcianka.
Pomy艣l o kt贸rej godzinie jad艂e艣/a艣 poprzedni posi艂ek. Spr贸buj odwr贸ci膰 swoj膮 uwag臋. Zajmij si臋 przez chwil臋 czym艣 innym.
A mo偶e to nie odczucie PRAGNIENIA? Bardzo cz臋sto mylimy je z uczuciem g艂odu. Wypij szklank臋 wody – w wielu przypadkach to naprawd臋 pomaga! 馃槈

聽Kusz膮 Ci臋 le偶膮ce na stole cukierki i ciasteczka?? Jak to m贸wi膮…czego oczy nie widz膮, temu sercu nie 偶al;)) Po prostu SCHOWAJ JE z zasi臋gu swojego wzroku! A najlepiej w og贸le ich nie kupuj.
Je艣li jednak z ro偶nych wzgl臋d贸w musz膮 le偶e膰 na swoim stole postaw na ZDROWE ZAMIENNIKI. Migda艂y, nerkowce, orzechy w艂oskie, brazylijskie, pestki dyni, pestki s艂onecznika, chipsy kokosowe, owoce suszone (najlepiej niesiarkowane). Wszelkie bakalie b臋d膮 na pewno zdrowsz膮 alternatyw膮 dla ciastek/cukierk贸w, jednak nie zapominaj, 偶e s膮 r贸wnie偶 kaloryczne!

聽Mo偶esz mi wierzy膰 lub nie, ale pozycja STOJ膭CA …sprzyja nie艣wiadomemu podjadaniu! Wprowad藕 do swojego 偶ycia prost膮 zasad臋 – jem tylko i wy艂膮cznie wtedy jak usi膮d臋 do sto艂u. To naprawd臋 pomaga sko艅czy膰 raz na zawsze z podjadaniem!;) Masz ochot臋 na orzeszka? Ok. Wyjmij talerz, po艂贸偶 na nim orzeszka, usi膮d藕 na krze艣le i wtedy go zjedz;)) Uwierz mi s膮 du偶e szanse, 偶e nast臋pnym razem odechce Ci si臋 podjada膰 馃槄

聽Lubisz mie膰 przed sob膮 pe艂en talerz?? Ok. Nie ma problemu! Mam dla Ciebie bardzo proste rozwi膮zanie. Zacznij u偶ywa膰 MNIEJSZYCH TALERZY;) Na du偶y talerz automatycznie nak艂adamy wi臋cej. Mniej na艂o偶ysz = mniej zjesz, proste! Oferuj膮 Ci dok艂adk臋? Przyda si臋 odrobina asertywno艣ci;) Po prostu naucz si臋 odmawia膰 馃槈
Co jeszcze mo偶esz zrobi膰? Naukowcy z uniwersytetu Salt Lake City udowodnili, 偶e鈥 kolor ma r贸wnie偶 znaczenie! Uczucie syto艣ci pojawi si臋 szybciej je艣li b臋dziesz korzysta膰 z NIEBIESKICH talerzy. To kolor, kt贸ry podobno hamuje nasz apetyt. Najgorszym wyborem b臋d膮 naczynia czerwone lub pomara艅czowe, cho膰 nie wiem ile w tym prawdy 馃槈

聽Czujesz lekki niedosyt po zjedzeniu posi艂ku? NIE P臉D殴 PO DOK艁ADK臉. Zanim informacja o spo偶ytym posi艂ku dojdzie do o艣rodku syto艣ci w naszym m贸zgu potrzeba czasu. Najprawdopodobniej gdy minie 15-20min poczujesz syto艣膰! Dok艂adaj膮c kolejne porcje bardzo 艂atwo straci膰 rachub臋! I ostatecznie cz艂owiek wstaje od sto艂u PRZEjedzony. A przecie偶 nie na tym nam zale偶y, 偶eby poszerza艂 si臋 偶o艂膮dek 馃槈
Je艣li masz wra偶enie, 偶e po ka偶dym posi艂ku jeste艣 g艂odny/a zr贸b pewien EKSPERYMENT. W艂膮cz stoper i sprawd藕 w jakim czasie spo偶ywasz posi艂ek. Je艣li jest to zaledwie kilka minut, masz jak w banku, 偶e informacja o spo偶ytym posi艂ku nie dojdzie do o艣rodka g艂odu i syto艣ci. Zwolnij tempo 馃檪

聽Podjadasz podczas gotowania? Niby tylko 艂y偶eczka, potem druga, a potem trzecia. No i jeszcze przecie偶 mo偶na j膮 obliza膰, 偶eby si臋 nie zmarnowa艂o;) A mo偶e do spr贸bowania potrawy wystarczy艂oby dos艂ownie p贸艂 艂y偶eczki? Gotujesz to danie po raz pierwszy? Ok. Testowanie smaku b臋dzie niezb臋dne.
A mo偶e po raz kt贸ry艣 z kolei przygotowujesz to samo danie? I w dodatku u偶ywasz tych samych sk艂adnik贸w i proporcji co zawsze? Nie musisz zatem pr贸bowa膰. Na pewno b臋dzie smaczne;) Prost膮, ale naprawd臋 efektywn膮 rad膮 jest… 呕UCIE GUMY podczas gotowania;) Ochota na podjadanie spada do minimum! Opcja nr 2 to umycie z臋b贸w tu偶 przed przygotowywaniem obiadu. Smak mi臋ty r贸wnie偶 zminimalizuje ch臋膰 podjadania.

聽Zerwij raz na zawsze z EMOCJONALNYM PODEJ艢CIEM DO JEDZENIA! W stresuj膮cych sytuacjach cz臋sto si臋gamy po s艂odko艣ci. To naprawd臋 nie ma sensu! Chwilka przyjemno艣ci, a potem? Zazwyczaj jeszcze gorzej… Ogromne wyrzuty sumienia zwi膮zane ze spo偶yciem dodatkowych, nieplanowanych kalorii. Z艂o艣膰. Frustracja.
Naucz si臋 ROZ艁ADOWYWA膯 STRES INNYMI METODAMI! Proponuj臋 np. aktywno艣膰 fizyczn膮;)) Doskonale sprawdzi si臋 r贸wnie偶 rozmowa z blisk膮 osob膮 oraz s艂uchanie ulubionej muzyki! Jednak Ty sam/a wiesz co relaksuje Ci臋 najbardziej. Polecam proste 膰wiczenie z wykonaniem ,odstresowuj膮cej listy’, o kt贸rym pisa艂am w mojej grupie ODCHUDZAJ膭CE MY艢LI – z pami臋tnika psychodietetyka 馃憣

聽Bezmy艣lne jedzenie przy telewizorze. Ulubiony film, mecz pi艂karski = podjadanie chips贸w, paluszk贸w, orzeszk贸w? Jestem na NIE!!!
Odzwyczaj si臋 raz na zawsze bezmy艣lnego podjadania podczas ogl膮dania telewizji. Id膮c do kina nie kupuj pude艂ka nachos贸w czy popcornu. Zdrowsze alternatywy? Oczywi艣cie s膮 (chipsy z jarmu偶u, mini marchewki i seler z hummusem, domowej roboty popcorn), jednak ja jestem zdecydowan膮 przeciwniczk膮 jakiegokolwiek bezmy艣lnego podjadania z telewizorem w tle!
Najlepiej b臋dzie raz na zawsze ZERWA膯 z tym z艂ym nawykiem!:)

聽Najtrudniejsza do pokonania jest…psychika! Zazwyczaj wygl膮da to tak. Mamy postanowienie, trzymamy si臋 kilka dni i potem co? Znowu wracamy do punktu wyj艣cia. MOTYWUJ SI臉. To klucz do sukcesu!
Od czego zacz膮膰? Nie podcinaj sobie ca艂y czas skrzyde艂. Zacznij chwali膰 swoje osi膮gni臋cia. Nawet te najmniejsze! Zacznij prowadzi膰 osobisty dziennik/notes.
Mo偶esz wpisywa膰 do niego wszystkie swoje obserwacje np. “dzisiaj trzy razy odm贸wi艂em/am sobie podjadania”, ”po zdenerwowaniu si臋 zamiast rzuca膰 si臋 na czekolad臋 uspokoi艂em/am nerwy s艂uchaj膮c ulubionej muzyki”, ‘szklanka wody niezbyt pomog艂a za to 偶ucie gumy podczas gotowania sprawdzi艂o si臋 doskonale!!” 馃檪

Ka偶dy sukces, nawet najmniejszy jest wart podkre艣lenia. Ma艂ymi krokami, jednak zawsze BLI呕EJ CELU!

baza trener贸w